tiistai 11. heinäkuuta 2017

Meillä on tipuja!


Viime keskiviikkona, Unton päivänä, meille kuoriutui tipuja. Niitä tuli kahdeksan; kolme munaa jäi kokonaan kuoriutumatta. Nyt kanatarhassa on kiinnostava perhe: kolme emokanaa hoivaa yhdessä tipuja. Tämä minua askarrutti etukäteen: leimautuuko tipu siihen kanaan, jonka alta se kuoriutuu, ja hylkiikö emokana sellaista tipua, joka on kuoriutunut toisen emon alla. Näyttää kuitenkin siltä, että kaikki emot huolehtivat tipuista yhteisesti. Tiput esimerkiksi siirtyvät luontevasti yhden emon alta toisen alle.

Tässä kuvassa näkyy kolme tipua, joista kaksi kurkkii Kanelin alta.

Kaksi tipuista on vaaleanharmaita. Toivottavasti ainakin toinen niistä olisi kana.

Vaalein kana, joka ei hautonut, meni pariksi päiväksi aivan sekaisin tipujen kuoriuduttua. Se änkesi itsensä väkisin pesään ja yritti saada tipuja alleen. Nyt se on onneksi rauhoittunut.


Olen viettänyt paljon aikaa kanatarhaa tarkkaillen. Samalla voin nauttia pihasta, joka alkaa nyt olla parhaimmillaan.
Rungollinen syreeni ja suviruusu ovat täydessä kukassa. Tuoksu on ihana.

Tänä kesänä olen lisännyt hyötykasvien määrää. Istutin muun muassa rungollisen karviaisen.

Mansikan taimet ovat kasvaneet ällistyttävän hyvin. Niissä on kukkia, ja muutamia raakileitakin olen huomannut.Taitaa käydä niin, että saamme jo tänä kesänä satoa.

Kasvimaakin voi hyvin. Olen jo kolmen viikon ajan hakenut päivittäin salattia, pinaattia, mangoldia ja lehtikaalia aterioille.

Sipuli ja perunakin näyttävät kasvavan hyvin. Karvainen kaveri on oppinut, että kasvimaalla saa kulkea vain käytäviä pitkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti